Sunday, December 21, 2008

Julen i väster

Vi kan börja med att konstatera att jag inte riktigt är i julstämning. Jag jobbar ju dessutom på julafton eftersom allt är lite upp och ned här. Men om man tar och mäter stämningen runt omkring då? Hur känner den vanlige amerikanen just nu?

Vi har väl alla hört historier om hur amerikaner spökar ut sina hus, inte sant?


Vi börjar lite lugnt, det är för det mesta vitt ljus med undantag för en liten gran. Jag vill påpeka att majoriteten av husen var helt svarta. Utan ljus.

Kulört, jag finner det mindre tilltalande. Men för all del, det här är inte så extremt även om jag aldrig orkat lägga slingor runt hela huset.


Här har vi något av ett extremfall. Ett av tjugo hus har ett tema i stil med detta. Det blinkar och har sig, ibland finns det även uppblåsbara jultomtar som lyser och bågar av polkagrisar som man skall pasera under.

Så, spökar amerikanerna ut husen mer än vi svenskar? Ja. Spökar alla amerikaner ut sina hus? Nej, absolut nej. Jag finner det mer underligt hur man kan sätta rosetter och kransar på sina stora bilar.


Annars handlar de och det är lite lugnare än julfebern hemma. I varje fall där vi bor. Inne i staden är det säkerligen värre.

Jag har skickat hem en massa julklappar till er där hemma. Även om portot sved lite så måste det göras. För det är väl jul, eller hur? Även om jag inte riktigt känner det.

No comments: