Wednesday, April 1, 2009

Avslut

Jag har väntat länge med att skriva mitt sista inlägg. Troligen för att jag inte vetat hur jag på ett bra sätt kan knyta samman ett helt halvår av upplevelser. Men låt oss försöka, för tillfället sitter jag på ett labb på University of Tokyo och ett nytt äventyr har börjat så det är dags för det förra att sluta.

Efter hemkomsten var allt konstigt. Mest av allt så satt mitt jetlag i under mer än en vecka. Jag tror att det hade varit enklare att komma in i livet hemma igen om jag haft lektioner som vanligt och blivit den student jag var innan jag åkte. Nu med exjobbet hängde det mesta fritt och jag kände inte igen mig i det liv jag nu hamnat i. Det blev att bygga från grunden igen.

Jag fick ofta frågan om jag var nöjd, jag har efter mycket grubblande enat mig om ett ja. Jag är verkligen nöjd att jag tog chansen och åkte. På det hela taget har jag lärt mig mycket, inte överdrivet mycket just tekniskt utan om människor och att jobba. Jobba för att lära sig att jobba, underligt uttryck men inte helt orimligt ändå. Jag saknar människorna där borta, de var trots allt mina vänner och kollegor. Jag saknar inte huset och det som amerikanerna trodde var ost.

Kanske återvänder jag en dag, mitt liv är lite för mycket hängandes i luften nu för att jag skall våga mig på att lova något sådant. Ett halvår som svensk i dalen, kan man tänka sig, vem hade någonsin trott något sådant.

No comments: